وبلاگ

آیا انجام بازی‌های رومیزی در کسب مهارت‌های ریاضی برای کودکان مؤثر است؟

طبق نتایج پژوهشی که از بررسی ۱۹ تحقیق انجام شده طی ۲۳ سال اخیر به دست آمده است، بازی‌های رومیزی مثل منچ و مارپله یا مونوپولی که به نوعی با اعداد و حساب کتاب سر و کار دارند، در رشد مهارت‌های ریاضی کودکان نقشی قابل اعتنا بازی می‌کنند.

پیش از این نقش مثبت بازی‌‌های رومیزی در یادگیری و رشد کودکان به طور کلی بررسی شده بود، اما این پژوهش جدید که در نشریه معتبر Early Years چاپ شده است، مشخصاً نشان می‌دهد که اگر کودکان ۳ تا ۹ ساله چند بار در هفته و با نظارت یک مربی یا معلم یا یک بزرگتر آگاه این گونه بازی‌های رومیزی و دورهمی را انجام دهند، در شمارش، جمع و تفریق، و توانایی آن‌ها در تشخیص اعداد بزرگتر و کوچکتر بهبود چشمگیری حاصل می‌شود.

دکتر خیمه بالادارس، مؤلف ارشد این تحقیق از دانشگاه پونتیفیسیا در پایتخت کشور شیلی، می‌گوید: «شکی نیست که بازی‌های رومیزی توانایی‌های ریاضی کودکان را تقویت می‌کنند و می‌توان استفاده از آن‌ها را یک استراتژی با تأثیرات بالقوه بر مهارت‌های پایه و پیچیده‌ی ریاضیات در نظر گرفت. به سادگی می‌شود بازی‌هایی از این دست را در برنامه‌های آموزشی مهارت‌های ریاضی یا دیگر زمینه‌ها گنجاند.»

با این همه، مدارس و پیش‌دبستانی‌ها به ندرت از بازی‌های رومیزی استفاده می‌کنند. به همین دلیل این تحقیق با هدف گردآوری مدارک موجود در مورد تأثیر آن‌ها بر کودکان انجام شد.

محققان ۱۹ پژوهش را که از سال ۲۰۰۰ میلادی به بعد منتشر شده بودند و شامل کودکان سه تا نُه ساله می‌شد، مبنای تحقیق خود قرار دادند. همه‌ی این پژوهش‌ها بجز یکی موضوعشان رابطه‌ی بین بازی‌های رومیزی و مهارت‌های ریاضی بود.

در این پژوهش‌ها تمام کودکان به مدت یک ماه و نیم در جلسات مخصوص بازی‌های رومیزی که هفته‌ای دو بار و هر بار به مدت ۲۰ دقیقه برگزار می‌شد، شرکت کرده بودند. مدیریت این جلسات با معلمان، درمانگران و والدین بوده است.

 

نتایج نشان داد که عملکرد ریاضی کودکان بعد از انجام بازی‌ها ۵۲ درصد نسبت به قبل از جلسات بازی بهبود یافته است و بچه‌هایی که در این جلسات شرکت کرده‌اند نسبت به آن‌ها که بازی نکرده‌اند ۳۲ درصد عملکرد بهتری داشته‌اند.

نتایج همچنین نشان داد که هرچند پژوهش‌هایی در زمینه‌ی تأثیر بازی‌های رومیزی بر زبان و سواد خواندن و نوشتن کودکان انجام شده اما ارزیابی‌های علمی در این مورد صورت نگرفته است. برای همین دکتر بالادارس می‌گوید: «با توجه به نیاز مبرم به طراحی بازی‌های بهتر با اهداف آموزشی، لازم است که در این زمینه‌ها تحقیقات مفصل‌تری انجام شود.»

منبع: https://www.sciencedaily.com

همیشه اولین نفر باشید! برای اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و جدیدترین کالاها در خبرنامه ثبت‌نام کنید.

سبد خرید
فروشگاه
0 علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من